Ryggont, vad kan man göra åt det?

Vad finns det då för regler, och förhållningssätt, som kan vara bra att känna till om sitt godartade muskulära ryggproblem.
Först av allt är det viktigt att vårda sin kropp genom kompensatorisk aktivitet eller träning. Dvs att kompensera för de rörelser man vanligen inte gör hemma och på jobbet.
Det är även viktigt att vara konsekvent och variera position även när man inte har ont? Tänk på att kroniska överbelastningsproblem kommer successivt, dvs om man slarvar idag så får man betala imorgon. Har man däremot redan ett befintligt problem och är duktig med övningar och kompensatoriska rörelser så kommer även belöningen för detta successivt. Det finns alltså en fördröjningsfaktor som kan vara lurig att förstå och ta hänsyn till. Till skillnad från detta kan man ge exemplet med att bränna sig på en platta, som då gör ont med en gång, och man får då en direkt indikation på vad man gjort för fel.
Träning är en färskvara, därför är det alltid viktigt att vara aktiv.

Några allmänna tips:

  • Allmän, måttlig och kontinuerlig motion ökar det allmänna välbefinnandet genom att bl.a. frisätta smärthämmande kroppsegna substanser (endorfin, serotonin m.fl.). Rörelser är också allmänt stärkande för kroppens olika strukturer och ökad blodcirkulation förbättrar muskelns prestation och återhämtningsförmåga.

  • Sträck på dig kontinuerligt som kompensation under arbetspasset/fritiden.

  • Använd övningar som syftar till att balansera/synkronisera musklernas aktivitet och stabilisera leder.

  • Sov tillräckligt, så att kroppen får en chans att återhämta sig, helst 7-9tim/dygn (för vuxna individer)

  • Stressa mindre

  • Trivsel hemma och på jobbet är något som man kontinuerligt får försöka förbättra.

  • Öka ditt ergonomiska tänkande genom att anpassa arbetsplatsen efter kroppens förutsättningar enligt ovan.